Hoe zet je jouw volgers om naar cliënten?

Een vraag waar bijna alle coaches en therapeuten op botsen. Logisch, jij bent heel goed in iets anders: mensen helpen en transformeren. Sociale media is bijkomend, maar wel cruciaal voor je praktijk.




Stel: je loopt in een winkelstraat, op zoek naar een broek.

Je bekijkt een etalage en je ziet een aantal stuks die je interesseren.

Je wandelt binnen. De eigenaar van de winkel stormt op je af.

”Welkom, wij verkopen broeken! Gele broeken, rode broeken, jeansbroeken, alles wat je wil! Wil je deze? Of deze?” Ondertussen duwt ‘ie vijf verschillende broeken in je gezicht.


Ga jij daar een broek kopen? Ik hoop dat je gillend wegloopt.



Toch is dat wat vaak gebeurt op sociale media. Je deelt dat je een nieuw coachingstraject hebt ontwikkeld, of nodigt elke dag uit om een kennismaking te boeken. Je duwt en je trekt.

Spoiler: jouw volger zit daar niet op te wachten.


Maar het omgekeerde gebeurt ook.



Stel: je wandelt binnen. Het is muisstil.

Je ziet hier en daar een broek, maar er hangt geen prijs aan en het is niet duidelijk waar de pashokjes zijn. Niks nodigt je uit om actie te ondernemen.


Ga jij daar een broek kopen? Als een ninja sluip je weer naar buiten...



Dit is wat het vaakst gebeurt bij coaches en therapeuten.

Je wil je volger ‘niet storen’, je deelt wat inspirerende quotes en hoopt dat er zo wel iemand bij jou komt aankloppen.

Of je deelt helemaal niets. De stofnetten tussen je broeken zijn zichtbaar.

Spoiler: jouw volger zit daar niet op te wachten.



Maar waar zit jouw volger dan wél op te wachten?

Hoe kan je jouw volger bij de hand nemen en inspireren om cliënt te worden?



Er zijn drie fases waar jouw volger doorgaat voor hij/zij koopt van jou.



FASE 1: KNOW


In deze fase maakt jouw potentiële cliënt kennis met jouw praktijk. Hij/zij komt op jouw profiel terecht en maakt binnen een paar seconden een beeld van wie jij bent en wat je doet. Daarna klikt ‘ie op de ‘Volgen’-knop, of niet.



FASE 2: LIKE


In deze fase leert jouw volger jou beter kennen. Hij/zij wordt geïnspireerd door wat je deelt, leert bij of wordt geraakt. Na een tijdje voelt ‘ie een connectie met jou.



FASE 3: TRUST


In deze fase stijgt het vertrouwen van jouw volger. Dit is een cruciale stap, want zonder vertrouwen gebeurt er geen verkoop. Hij/zij is helemaal weg van wat je doet, heeft een beeld van wie jij bent en vertrouwt op jouw kunnen. Jouw volger is klaar om cliënt te worden.






Nu je weet welke fases jouw potentiële cliënt doorloopt, kan je jouw content (= WAT je deelt) daarop afstemmen.


Je kan bijvoorbeeld je bereik en naamsbekendheid verhogen door hashtags te gebruiken. Je kan jouw kennis delen door wekelijks een filmpje te delen met tips. En je kan het vertrouwen verhogen door recensies te delen of je volger een dag mee te nemen achter de schermen.


1. KNOW - Content om te VERDUIDELIJKEN
2. LIKE - Content om te VERBINDEN
3. TRUST - Content om VERTROUWEN te verhogen

Kijk eens naar jouw profiel: welke fase kan aandacht gebruiken?


Is jouw content vooral inspirerend en blijft het verduidelijken (KNOW-fase) achterwege? Of deel je vaak over jouw aanbod, zonder waarde te delen, en mis je dus verbinding en vertrouwen (LIKE & TRUST-fase)? Of is het net muisstil op jouw profiel?


Waar je ook staat, door je bewust te zijn van de verschillende fases, kan je jouw content beter afstemmen.

 

Dus, waardevolle content zorgt voor verbinding en vertrouwen.


Als je hier consistent op inzet, is jouw volger op een bepaald moment klaar om cliënt te worden. Simpel, en tegelijk moeilijk. Want hoe maak je waardevolle content?



Heb je hulp nodig?


Dan is een strategiesessie iets voor jou. We kijken naar jouw doel, doelgroep, aanbod, klantreis en strategie. Je gaat naar huis met handvaten voor in de toekomst.



Plan een gratis call en we zien of m'n aanpak bij jou past.


0 opmerkingen